Ovoce dopoledne, zelenina odpoledne...

Ovoce a zelenina jsou dvě potravinové skupiny, na které se v jídelníčku často zapomíná. Jsou to však výborné zdroje vitaminů, minerálních látek, antioxidantů, vlákniny, ale i vody. Navíc dodávají pokrmům pestrost a objem. Pokud si do praxe převedeme doporučení konzumovat ovoce a zeleninu 5x denně a doporučenou dávku 500 g denně, vyjde nám, že ke každému dennímu jídlu bychom si měli vzít kolem 100 g ovoce nebo zeleniny. To odpovídá u většiny druhů zhruba jednomu kusu. Množství zeleniny snězené za den by mělo být větší nebo alespoň stejné jako množství ovoce. Je však vcelku jedno, jestli si dáme ovoce k dopolednímu nebo odpolednímu jídlu. Ovoce sice obsahuje o něco více sacharidů než zelenina a je tedy o něco energetičtější. Pokud však máte chuť na něco sladkého, je lepším rozhodnutím vzít si mandarinku, než třeba oplatek. 
 
Navíc rozdíl v množství sacharidů mezi ovocem a zeleninou tvoří na 100g přibližně 6g, což odpovídá pouhé jedné kostce cukru. Některé druhy ovoce jsou sice na sacharidy bohatší, než ostatní (100g banánu nebo hroznového vína obsahuje zhruba 3 kostky cukru), 100 g oplatky ale obsahuje hned 9 kostek cukru. Navíc v ovoci je cukr ovocný, který je zdraví příznivější. Nebojme se tedy ovoce. Pokud zůstaneme u jednoho kusu, nemusíme se zabývat tím, jestli je zrovna dopoledne, nebo odpoledne.
 
 

Mgr. Kamila Jančeková, 3.3.2011


Comments